Skip Navigation
 
Mammut
Garmont
Raichle
Ajungilak
Toko

MAMMUT História Firmy

Od ručnej  výroby lán sa prepracovala k modernej vyspelej firme zaoberajúcej sa výrobou a predajom lán, úpletov, popruhov a výstrojov pre  horolezectvo a Outdoor.

1862
V roku 1862 Kaspar Tanner  v Dintikonte pri Lenzburgu položil základný kameň firmy na ručnú výrobu lán. Prevažná časť vyrobených lán išla pre poľnohospodárstvo.

 
1878
O 16 rokov neskôr premiestnil Tanner svoju činnosť do veľkých priestorov v mestečku Lanzburg, ktoré sa stalo na 100 rokov sídlom firmy.
1897 prevzal  firmu Tannersov 22-ročný syn Oscar.

1919
V roku  1919 sa pretransformoval na fabriku Seilerwaren  AG Lenzburg

20 – te roky
Firma sa osvedčila vo výrobe prvého konopného statického lana na lezenie.

50 – te roky
Výstava športového sortimentu, výroba prvých syntetických lán pre Alpinizmus, laná a siete pre iné druhy športu. Podnikanie sa nachádzalo v nepretržitom raste a hoci remeslo  povrazár  bola spočiatku  čistá ručná práca. Technizácia tak napredovala, že na začiatku 50-tich rokoch sa 80% výrobkov vyrábalo strojmi. Tak ako rástol objem predaných vyrobkov, tak rastol aj počet zamestnencov v roku 1944 ich boli 53.

1962
Firma oslávila svoju 100 – ročnú existenciu. V porovnaní  s 1936 sa zvýšil obrat o 30 x. Z remeselníckej výroby lán sa stala technicky vyspelou firmou, ktorá  mala dôležite postavenie v športovej oblasti. Dva roky po oslave firma produkovala prvé dynamické lano, ktoré pohlcovalo energiu pri páde cez svoju elastickosť.

1968
Firma  Seilerwaren AG sa premenovala na Arova Lenzburg AG.

1972
Zisky z firmy  Arova Lenzburg AG  boli použité na duhé odvetvie, ktorý Walter  Schwarzenbach AG v Necker /SG, ktorý sa venoval výrobe nití a tkaniu opaskov.

1973
Vznik nového oddelenia  „ Sport & Freizeit   zaoberajúce sa nielen lanami, ale tiež spacákmi, oblečením a stanmi.

1976
Prvé Duodess lano bolo chránene 20 rokov chránené patentom. Boli používané dvojfarebné lanká ktoré boli pletené do vrkočov. Každá použitá nilonová niť garantovaná na celú dĺžku lana.

1978
Iba 2 roky neskôr prezentuje Mammut prvú bundu a nohavice Altitude z vtedy absolútne nového materiálu GORE-TEX®

1981
Moderná  technická výroba, technicky vylepšené trendy a produkty s jedinečnou kvalitou a funkciou sú dôvody pre to, že Arova – Lenzburg AG urobili meno na madzinárodnej lezeckej scéne. Veľký počet Alpinistov sa spolieha na značku a Mammut produkty doprevádzali tak mnohých horských turistov a horolezcov  na extrémnych cestách a výpravách. Padlo rozhodnutie oddeliť firmu od ostatných partnerov a sústrediť sa na výstavbu vlastnej značky Arova Lenzburg AG.

1981 prezentuje firma prvýkrát technicky zrelú „ Mammutiu kolekciu“ s oblečením a spacákmi a do 1984 sa na trh uviedli turistické bundy, lezecké nohavice alebo Fleece – bundy. V polovici 80- tych rokov sa vyvíjal Mammut v spolupráci so švajčiarskými textilnými špecialistami Schoeller, prvýkrát horolezecké a alpské nohavice z predĺženého a priečne elastického, syntetického materiálu, ktorý nahradil známe Wollnohavice a tak spustí revolúciu vo výrobe Alpského oblečenia z materiálu Schoeller.

1982
Vstup do švajčiarskej firemnej skupiny Zürcher Ziegeleien (ZZ) Zürich – dnes Conzzeta.

1984
Premenovanie na  Arova – Mammut AG „Výraz pre najlepšiu kvalitu“. Od 1955 sa vyrábalo horolezecké lano s názvom MAMMUT – Everest, ktoré bolo špičkové vo svete, veľmi rýchlo sa stalo obľúbené populárne tvorilo hlavný obrat firmy a preto sa rozhodli dať meno MAMMUT ( Lano silné ako Mammut!).

1948                                                      1965                                                       1974

1989
V tomto roku založil Mammut v Juhonemeckom Memmingene sesterskú spoločnosť, ktorá je hlavný exportér do celého sveta.

1989
Špecializovaná firma FÜRST AG, Wädenswil/CH na výrobu batohov sa spojili s Arova – Mammmut.

1990
Postavenie novostavby v Seon (AG), ktorá  sa v roku 1992 stala sídlom firmy o objeme  106 000m3 a ploche podlažia o rozlohe 21 000m2. Komplex pozostáva z modernej administratívnej budovy, plne automatizovaného  regálového skladu, špedičnej budovy a dvoch výrobných budov pre celú výrobu továrne.  Okolo 200 spolupracovníkov tu  obrába a spracováva, speňažuje a predáva za rok 900 ton textilných surovín.
V 1990 doniesol Mammut  prvýkrát sériu oblečenia „ Mammut Extreme“, na trh, ktorá so svojím jedinečným spracovaním, použitím, najvyššie technicky vylepšených materiálov a nápadne modro/oranžovou farebným riešením ktorá sa zaslúžila k ďalšiemu rastu záujmu a akceptácie  na medzinárodnom trhu.

2000
Mammut AG  prevzal koncom roku 2000 severoamerického horolezeckého a Outdoor  špecialistu Climb High zo Shelbourne  ( Vermont ), s cieľom upevniť svoju pozíciu na trhu USA.  Climb High bola založená 1972 rakúskym horolezcom Helmutem  Lenesem.

 

2001
V tomto roku prijíma Mammut AG nórskeho špecialistu na spacie vaky Ajungilak a rozšíri tak sortiment o kvalitný vysokoakostný outdoor tovar na spanie. Tento tovar odpovedá najvýšším požiadavkám nasadeným pod extrémne podmienky.  V roku 2003 profituje linia oblečenia z osvedčenej Ajungilak technológie a prezentuje prvýkrát bundu a vestu s perím a syntetickou izolačnou výplňou.

2002
V roku 2002 otvorili sklad v južnom Nemecku pre zjednodušenie distribúcie tovaru po celej európskej únie.
V rámci ďalšej expanzie berie Mammut AG pod svoje krídla jedného z najznámejších výrobcov voskov a ošetrovacích prostriedkov , firmu TOKO so sídlom v Švajčiarskom Altstätten, ktorá je od roku 1993 vo vlastníctve Conzzeta Holding.

2003
V apríli 2003 príjma Mammut napokon renomovaného švajčiarského výrobcu horolezeckej a trekkingovej obuvi Raichle.  Ktorá spočiatku v Kreuzlingen / CH sídlila, v roku 1995 bola prezvaná od rakúskeho  lyžiarskeho špecialistu Kneissl a Friends. Prevzatím Mammutu sa Raichle vrátil späť do Švajčiarska.
Týmto prevzatím MAMMUT zabezpečil kompletnú ponuku sortimentu v horolezeckej a Outdoorovej oblasti. Frauenfeld/ CH je sídlom manažmentu výroby a centrom technológie. Oddelenie logistiky, predaja a komunikácie sídli v Seone. 

Súčastne s prevzatím TOKO a Raichle dochádza k premenovaniu Mammut AG na Mammut sports group AG ku ktorému patria značky Mammut, Ajungilak, TOKO a Reichle. Zlúčenie viacerých značiek poskytuje obrovskú výhodu, kedy je zákaznikovi z jedného zdroja ponúknutý kompletný sortiment pre Outdoor.   

 

2005
V tomto roku oslavuje nórsky výrobca na spacáky Ajungilak svoje 150. narodeniny. Firma pozerá späť na dlhú tradíciu, ovplyvnenú historickými udalosťami a inováciami. Spacáky doprevádzali už mnoho dobrodruhov na ich výpravách a robili meno, ktoré v Eskimáckom jazyku znamená „ dobre sa vyspi“, všetka pocta.

2006
Mammut Sports Group sa vyznačuje nie len s produktami pre senzáciu. Propagačná kampaň  okolo Mary Woodbridge v lete 2006 bola veľkým úspechom marketingu a vyznačila sa s početnými, medzinárodnými marketingovými cenami. 85. Ročná britská dáma, ktorá spolu so svojim jazvečíkom Daisy  chcela vystúpiť sa postarala celosvetovo o reklamu pre Mammut v časopisoch, vo fórach, v rozhlase a na Newportáloch. S týmito neobyčajnými propagačno – vojnovými ťaženiami sústredil Mammut horolezcov z celého sveta na kvalitu ich výstroje. V celosvetovom Viral a Crossmedia kampani varoval švajčiarsky a alpínsky športovec a horolezec pred tým, že dobrý materiál môže viesť k ľahkovážnym aktivitám – ako u 85 –ročnej protagonistky kampaní, ktorá si Mammut vetrovku kúpila a náhle chcela na Mount Everest vystúpiť. Kampaň sa vyznamenala čestnými cenami – Mary získala švajčiarsku cenu propagačného filmu  (EDI Award), švajčiarsky marketing Trophy, Crossmedia Award, Epica Award, ADC  vo Švajčiarsku, Bronz u ADC Nemecko a zlato pri New York festivale.

1. júla 2006 štartuje nová predajová organizácia „ Mammut Sports Group Benelux BV“ , ktorá si posilnila svoje ohnisko v ďalších troch krajinách Belgicko, Holandsko a Luxembursko. Od 1998 sa o trh v Beneluxe staral Ron a Deborah van der Brugge,  ktorý riadil distribúciu Mammut Sports Group v celom Beneluxe a teraz  ešte úzko spolupracuje s hlavným stanom v Seone.

 

V zimnom období prezentuje Mammut jedinečný lavínový vyhľadávač, ktorý sa na trhu ešte nikdy neobjavil. Plne grafický displej, nepretržitá 360 stupňová šípka udávajúca smer a odovzdanie od vital údajov robia rýchlu, jednoduchú  a efektívnu záchranu od možného lavínového zosypania.

 

V zime 2006 využíva švajčiarsky alpínsky výstrojár svoje známe linie  Mammut Extreme s ôsmymi kompletne prepracovanými  časťami oblečenia a novou kolekciou ruksakov v typických farebných kombináciách oranžová vo svetle.  Osem aktuálne Extreme časti oblečenia s novými látkami, tvarmi a spracovateľsko – technickými postupmi,  budúcnosťami a detailami  sa vyvinul v bežných manieroch v úzskej spolupráci so svojim atletmi.  Kolekcia sa skladá zo štyroch búnd a nohavíc, z 2- a 3- vrstvového GORE-TEX cez Hybrid k Soft Shell. Všetky bundy sú s novými  riešeniami kapucní vybavené, Mammut Advanced Periphety Hood.  M.A.P. kapucne  neobmedzia tiež pri otáčaní hlavy zorné pole. Dodatočnú ochranu proti poveternosti zaisťujú všetky alpinské bundy cez predĺženú zadnú časť.  Prirodzene sú Extreme bundy vybavené s početnými vreckami, ovzdušnenými predlaktiami, ochranou brady a ďalšími funkčnými detailami.
 

 

2007
K prvému januáru 2007 príjma Mammut značku Lucido od Invia. Značka Lucido stojí ako technologický leader na lampovom sektore pre pokrokové, kvalitné a vysoko akostné čelové a ručné lampy a hodí sa tak perfektne do portfólia Mammut Sports Group. My sa  budeme v sekcii čelových lámp koncentrovať a dopĺňať tým našu kompetentnú ponuku v Outdoor oblasti. Lucidov produktový managment a vývoj bol integrovaný vo švajčiarskom Headoffice Mammut Sports Group, odkiaľ je koordinovaná z ďalšieho rozvoja.

20. apríla zahájil Mammut Store v centre Kemtens na staničnej ulici 9. Ndšenie pre horolezectvo a Outdoorfans očakáva tu na 150m2 objemný sortiment výrobkov z alpskej oblasti, Outdoor a Snow troch značiek.  Region Allgau sa svojou lokalitou v blízkosti Alp vyznačuje širokou športovou ponukou na voľný čas až k horolezectvu.  Tak to leží na ruke prvú Mammut Store do regiónu priniesť, kde sa stretneme na veľkej afinitíve horolezectva. Tak padlo rozhodnutie pre región Allgau, „ tak Ernst Schweble, GF Mammut Sports Group Nemecko“.

 

 Od založenia dcérskej spoločnosti Japonsko v októbri patrí taktiež ázijská krajina k Mammut Sports Group Familie.

 

10. novembra zahájil Mammut ďalšiu Mammut Store v Bazileji. Tam sa prezentuje veľký sortiment produktov v tradičnej švajčiarskej kvalite.

 

2008

 Od januára 2008 sú Mammut laná klimaticky neutrálne.

 

Dnes
Do dnešného dňa Mammut Sports Group získal 70% obratu v zahraničí a dosiahol celkový obrat, ktorý sa zvýšil za posledných 10 rokov z pôvodných 25 mil. Frankov na dnešných necelých 165 mil. Frankov. Cca 50% obratu pripadá na oblečenie, avšak dôležitými segmentami sú stále horolezecké laná, pri ktorých má Mammut stále celosvetové vedúce postavenie na trhu.

Veľký podiel produktov sa vyrába v zahraničí, jedine laná sa výlučne vyrábajú v Seon; „ Made in Schwitzerland“ kvoli zaručenej kvalite a bezpečnosti. Pri výrobe lán a taktiež ostatných výrobkov Mammut Sports Group  neustále vkladá svoje Know-how firmy a taktiež spätnú väzbu športovcov, ktorý spolu vyvíjajú a testujú výrobky mammut.

 

Úspech posledných rokov spočívala  nielen  na perfektných cieľových skupinách optimalizovaných produktoch, ale tiež na partnerských vzťahoch k dealerskej sieti s nákladným zákazníckym servisom.

V neposlednom rade podporuje pri úspechu tiež vzrastajúci umocňovaný marketing – súbormi opatrení ako reklamné kampane, starostlivo vytvárané katalógy ako aj dlhodobá spolupráca s aktívnymi a známymi horolezcami a partnerskými organizáciami.

Z malého, remeselníckeho, rodinného podniku sa vyvinula moderná, inovačná firma, ktorá počíta zs veľkým počtom zákazníkov. Okolo 300 spolupracovníkov, dcerska firma v Nemecku, norsku, USA a Japonsku celosvetovú dealerskú sieť ako aj infraštruktúru, do ktorých bolo v posledných rokoch veľa  investované, je Mammut Sports Group AG pre ďalší rast dobre vybavený.

 
Vytlač